Moeite met concentratie in de klas

Robin komt voor het eerst bij mij als hij 10 jaar oud is. Hij zit dan in groep 7. Het is zijn juf opgevallen dat hij moeite heeft om zich in de klas te concentreren. Op alle prikkels om zich heen lijkt hij direct te reageren, impulsief. Hierdoor komt zijn eigen schoolwerk in de knel, maar leidt hij ook zijn klasgenootjes af.
 
Robin is een enthousiaste, energieke en levenslustige jongen die niet snel moe wordt. Tijdens het consult zie ik hem inderdaad veel bewegen op de stoel en hij reageert op alles wat hij hoort en ziet. 
Robin is heel behulpzaam en wil het dolgraag goed doen. Hij is gevoelig voor sfeer en voor onrecht. Bij oneerlijkheid kan hij heel boos worden. Vaak loopt hij dan weg.
Hij is angstig voor het donker en heeft hoogtevrees. 
Het meest opvallende symptoom voor mij is dat hij bij vlagen ineens geluidjes of een gekke gelaatsuitdrukking maakt. Het lijkt of de berg energie die er van binnen inzit er plotseling via deze 'tics' uitkomt. 
Deze tics zijn niet heel opvallend en vormen geen belemmering voor hem. Toch gebruik ik dit symptoom als ingang bij de keuze voor het passende middel.
 
Wat ik tijdens de behandeling van Robin wil zien gebeuren:
  • verbetering van de concentratie in de klas; hiervoor is nodig dat hij zijn eigen energie meer kan reguleren waardoor hij zich kan focussen in de klas. Maar dan wel zonder dat zijn bruisende, levenslustige energie hierbij wordt weggedrukt!
  • beter kunnen afsluiten van prikkels
  • vermindering/verdwijnen van de tics
  • vermindering/verdwijnen van de angsten
Robin is ruim anderhalf jaar onder behandeling geweest. Al na het eerste consult kwam er verbetering in zijn concentratie op school en iets later verdwenen ook zijn angst voor het donker en de tics. 
 
Onlangs kwam hij voor de laatste keer op consult. Hij is gestart in de brugklas, een niveau hoger dan in groep 7 werd geschat. 
Zowel het afscheid van groep 8 als de start van de brugklas zijn voor hem probleemloos verlopen.
Hij omschrijft zelf heel mooi waarom hij zich nu beter kan concentreren:
"Ik kan mijn energie nu aan- en uitzetten. Als het kan, zoals in de pauze, doe ik even lekker druk en gek. Zodra ik de klas in loop, gaat de knop om en kan ik me heel goed concentreren"
 
Voor me zit een heerlijk opstandige puber die gelukkig niets aan energie heeft ingeleverd sinds het begin van groep 7. Zijn innerlijke mechanisme om zijn energie te reguleren en zijn vermogen om zich af te kunnen sluiten van prikkels zijn tijdens de behandeling enorm verbeterd.
 
Zodra de tics terugkomen of zijn concentratie inzakt nemen ouders contact met mij op. Mijn verwachting is dat we het middel dan één keer kunnen herhalen om hem weer op het goede pad te zetten.